Mandale

Mandale

SUDIONICI: 1 ILI VIŠE

CILJ: POTAKNUTI RAZVOJ PERCEPCIJE, KREATIVNOSTI, OPUŠTANJE

MATERIJAL: PLOČICE, OLOVKA, PRIBOR ZA CRTANJE, PAPIR S KRUŽNICOM

 

Značenje riječi mandala jest „krug koji iscjeljuje“. U istočnjačkim religijama korištene su kao simbol koji štiti, iscjeljuje ili kao pomoć u meditaciji. Psiholog Carl Gustav Jung vidio ih je kao pomoć u psihoterapiji, u radu s emocijama, gdje osoba pomoću stvaranja ovakvih crteža pomaže stvaranju cjelovite ličnosti.

Mandale mogu biti vrlo kompleksne, ali i vrlo jednostavne, ovisno o kreatoru. Zbog toga što se u radu s  mandalama kombiniraju likovne tehnike, repetitivni pokreti, boju, simbolizam, krug kao savršeni oblik te zahtijevaju duži usmjereni rad, mandale se široko koriste u radu s različitim problemima.

Zašto upotrebljavamo mandale u radu s djecom?

  1. Izražavanje
  2. Opuštanje
  3. Rad s potisnutim emocijama
  4. Stimulaciju kreativnosti i rješavanje problema

Iskoristit ćemo ove spoznaje i povezati ih s našom igrom. Pločice će nam poslužiti kao poticaj, ali i kao element „pogađanja“. U ovoj aktivnosti radimo na broju 4. kreativnosti i problemima.

Na koji način? Koristimo element crteža i bojanja za izražavanje, učimo djecu simetriji, vježbamo koncentraciju i pažnju, stvaranjem ponavljajućih uzoraka utječemo na emocionalno stanje, tj. dovodimo dijete u stanje opuštenosti, na kraju sve crteže pretvaramo u igru u kojoj vježbamo percepciju na logici lik/pozadina.

Prilikom njihova stvaranja slijedimo nekoliko pravila: radimo iz unutra prema van, koristimo se jednostavnim elementima kako bi dobili kompleksne, radimo u krugu, koristimo boje koje nam najviše odgovaraju, koristimo tehniku koja nam u tom trenutku najviše odgovara.

Aktivnost:

Ukratko djeci prezentiramo što su mandale, pokažemo im da nastaju kombinacijom simbola i neka opća pravila.

Dijete odabire samo ili po slučaju jednu od pločica s uzorkom i postavlja ju u sredini kruga. Prvo, pokušava izdvojiti (na radnom listu) elemente koje uočava na svojoj pločici poput trokuta, točke, crte, boje i sl. (mlađa djeca mogu preskočiti ovaj korak jer im može biti pretežak). Uputa glasi da se dovrši crtež kombinacijom elemenata na pločici sa nekim novim elementima.

Tada, iz zadane pločice pokušava dovršiti uzorak produžavanjem crta i oblika, dodavanjem postojećih i novih simbola…crtež završavamo bojanjem.

Ovu vježbu je moguće odraditi individualno i tada dijete i odrasli razgovaraju o crtežu što predstavlja, kako se djetetu svidjela vježba, zašto je koristio određene boje i sl.

Ako radimo u grupi možemo na isti način porazgovarati s djecom i podijeliti iskustva jedni s drugima, ali možemo aktivnost pretvoriti u igru što je i krajnji cilj ove aktivnosti.  Po završetku crteža djeca vraćaju svoje pločice i ostaje im prazan kvadrat na crtežu. Budući da su pločice sada pomiješane cilj je pogoditi koja mandala je nastala iz koje pločice. Ovu igru najjednostavnije ćete organizirati tako da svi sjednete u krug, posložite pločice na vidljivo mjesto i izvlačite crteže jedan po jedan. Djeca trebaju pogađati koja pločica dolazi u sredinu mandale i trebaju reći zašto. Kada je pločica pogođena „vlasnik“ mandale se javlja i potvrđuje to. Pokušajte dati priliku što više djece da ponude odgovore i iz onih netočnih se može puno naučiti. Pohvalite dječju sposobnost uočavanja i pogađanja.

 

Savjet: dok djeca rade na mandalama bilo bi dobro učvrstiti pločice ih dvostruko ljepljivom trakom ili selotejpom u sredini, samo pazite da ih možete kasnije skinuti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *